Skip to main content
SLU publication database (SLUpub)

Abstract

Viljan att vistas utomhus minskar med ökande trafikstörning mätt i dB. Men störningarna är inte bara relaterade till ljudnivån utan störningarna ökar ju torftigare utemiljökvaliteterna är (Mistraprojektet Ljudlandskap för bättre hälsa). Det bör betyda att förbättring av mjuka kvaliteter torde minska störningarna av buller. Utbyggnaden av Södra stambanan genom Åkarp i Burlövs kommun har blivit ett mycket omdiskuterat projekt. Det beror sannolikt på kombinationen av att trafikbelastningarna spränger tidigare kända ramar och att gängse beräkningsmodeller och bedömningskriterier inte hunnit anpassa sig till så stora volymer, samtidigt som forskningen kring buller/ hälsa och miljömedicin gått framåt och gör anspråk på ny bedömningskriterier. Förändringar är på väg. EU föreskriver nya beräkningsmetoder, men varje medlemsland får fortfarande använda sin gamla metoder. Denna artikel tar upp några av de frågeställningar som utkristalliserats från kommunens sida i samband med järnvägsutredningen för Södra stambanan mellan Malmö-Lund

Keywords

Buller; välmående; utemiljö; riktvärden; beräkningsmodeller; järnväg; effektbedömning; högbullertid

Published in

Ljudbladet
2009, number: 1, pages: 14-21
Publisher: SVENSKA AKUSTISKA SÄLLSKAPET

SLU Authors

UKÄ Subject classification

Environmental Sciences and Nature Conservation
Landscape Architecture

Permanent link to this page (URI)

https://res.slu.se/id/publ/28512