Westin, Martin
- Department of Urban and Rural Development, Swedish University of Agricultural Sciences
- Uppsala University
2020Open access
Westin, Martin; Westin, Martin ; Hellquist, Alexander; Johansson, Lena
Samverkan är en vanlig arbetsform inom svensk förvaltning. Samverkansarbetet för samman aktörer från offentlig sektor, näringsliv, civilsamhälle och akademi. I bästa fall kan samverkan resultera i både effektiva och demokratiska förändringsprocesser. Men då krävs att de som samverkar har samverkanskompetens; att de kan designa och facilitera samverkansprocesser där förtroendefulla relationer skapas och önskvärda resultat nås. Trots det ökade behovet av samverkanskompetens har svensk forskning i liten utsträckning undersökt hur sådan kompetens kan utvecklas genom utbildning. Syftet med den här artikeln är att sprida lärdomar från utvecklandet och genomförandet av utbildningen Att leda samverkan. Artikeln visar på möjligheter och begränsningar i att basera samverkansutbildning på idéer om reflekterande praktik och praktisk klokhet.
Samverkan; Samverkan 2030; samverkansutbildning; facilitering; processdesign; processledning; fronesis; makt
Socialmedicinsk Tidskrift
2020, Volume: 94, number: 4, pages: 663-674
Pedagogical Work
https://res.slu.se/id/publ/109628