Lagnelöv, Oscar
- Department of Energy and Technology, Swedish University of Agricultural Sciences
Report2022Open access
Lagnelöv, Oscar; Larsson, Gunnar; Larsolle, Anders; Hansson, Per-Anders
I denna studie undersöktes potentialen för att minska klimatpåverkan i Svenskt lantbruk genom en övergång till lättare, elektriska och självkörande traktorer som drivs av el från batterier eller vätgas. Målen var att utveckla följande:
1. En tidslinje över teknikstegen i utvecklingen mot självkörande eltraktorer, där teknisk mognad och tid till marknad uppskattas.
2. En LCA med fokus på el-traktorers klimatpåverkan, jämfört med konventionella system.
3. En beräkning av potentialen till minskad klimatpåverkan på en nationell nivå.
Tidslinjen visade att det fanns flera steg innan de elektriska systemen är redo för marknad, även om dess komponenter är baserad på känd teknik. De är i just nu i demonstrationsfas och det bedömdes att de har 12-13 år tills teknisk marknadsmognad.
LCA visade på en klimatpåverkan från maskinanvändning på fält på 80 kg CO2eq./ha och år för det batterielektriska systemet och 117 kg CO2eq./ha och år för vätgassystemet, jämfört med 246 kg CO2eq./ha och år för det konventionella dieselfallet. Dessa värden simulerades för en spannmålsbaserad växtföljd på lerjord. Minskningen kom främst från två källor, dels att el och vätgas i sig har lägre påverkan än diesel och dels att den ökade verkningsgraden hos elektriska drivlinor gör att mindre energi (50-65%) behövs.
Den nationella klimatpåverkan uppskattades genom att lägga till fler grödor och jordarter. Uppskattningen täckte alla 2,6 miljoner hektar åkermark i Sverige. Det resulterade i en klimatpåverkan på 536 miljoner kg CO2eq./år för ett konventionellt dieselfall. Att övergå till batteritraktorer kunde minska detta med 65-81 % och en övergång till vätgas med 53-92 %. I båda fallen berodde intervallen på val av bränsleursprung. Förnybara källor ledde till den största minskningen. Elektrifieringen av lantbruksmaskiner skulle kunna leda till en sänkning av utsläppen från Svensk transportsektor med 2-3 %.
Elektrifiering; klimatpåverkan; lantbruk; vätgas; batteri; Electrification; climate impact; agriculture; hydrogen; battery
Mistra Food Futures Report
2022, number: 10ISBN: 978-91-8046-768-1, eISBN: 978-91-8046-769-8Publisher: Swedish University of Agricultural Sciences
Energy Systems
https://res.slu.se/id/publ/131847