Factsheet, 2010
Marknadsmöjligheter för odlade svenska blåbär
Ekelund Lena, Öhman Nilsson AnnikaAbstract
Svensk trädgårdsnäring behöver nya produkter med goda marknadsutsikter för tillväxt. Odlade blåbär har många möjligheter och fördelar; bären har god smak, stort innehåll av antioxidanter och många användningsområden. Produktionen ökar i ett europeiskt perspektiv. För att ge ett underlag för beslut om nysatsningar på blåbär har en rad marknadsaktörer och andra nyckelpersoner intervjuats om sin syn på marknaden. Man är överens om att det finns goda marknadsutsikter men bären behöver marknadsföras bättre då de ännu är relativt okända. Närmarknad och grossistmarknad ställer här olika krav. Satsar man på odling av blåbär måste man samtidigt göra upp en strategi för sin försäljningKeywords
Bär; närmarknad; Vaccinium corymbosumPublished in
LTJ-fakultetens faktablad2010, number: 2010:16
Publisher: Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet
Authors' information
Swedish University of Agricultural Sciences, Department of Work Science, Business Economics and Environmental Psychology
Öhman Nilsson, Annika
Federation of Swedish Farmers (LRF)
UKÄ Subject classification
Horticulture
URI (permanent link to this page)
https://res.slu.se/id/publ/29571