Factsheet, 2011
Konsumenter om tomat
Fernqvist, Fredrik; Andersson, Mattias; Axelson, Matilda; Ekelund, LenaAbstract
Två konsumentstudier med 97 respektive 468 deltagare har genomförts för att undersöka svenska konsumenters vanor och attityder för trädgårdsprodukten tomat. Enkäterna samlades in på Alnarpsdagen och i butiksmiljöer i Norrköping, Linköping och Helsingborg under sommaren 2010. Resultaten ger en bild av hur konsumenterna förhåller sig till tomaten som grönsak och över marknadens utvecklingsmöjligheter. Studierna, som utförts inom ramen för Tillväxt Trädgård, utgör ett underlag för att diskutera frågor som konkurrenskraft och möjligheter till produktutveckling för svenska företag i trädgårdsbranschen. Projektet innefattar också en beskrivning av konsumtions- och produktionsutvecklingen. Tre utvecklingsområden som vi utifrån våra konsumentstudier kan urskilja är fortsatt produktdifferentiering, förbättrad efterskördehantering och betydelsen av ursprunget för konsumenternas kvalitetsupplevelseKeywords
Marknadsutveckling; Konsumentundersökning; GrönsakskonsumtionPublished in
LTJ-fakultetens faktablad2011, number: 2011:19
Publisher: Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet
Authors' information
Swedish University of Agricultural Sciences, Department of Work Science, Business Economics and Environmental Psychology
Andersson, Mattias
Swedish University of Agricultural Sciences, Department of Work Science, Business Economics and Environmental Psychology
Axelson, Matilda
Swedish University of Agricultural Sciences, Department of Work Science, Business Economics and Environmental Psychology
Swedish University of Agricultural Sciences, Department of Work Science, Business Economics and Environmental Psychology
UKÄ Subject classification
Horticulture
Social Sciences
Food Science
Economics and Business
URI (permanent link to this page)
https://res.slu.se/id/publ/32753