Skip to main content
SLU publication database (SLUpub)

Report2013

Framgångsfaktorer för större skogsbränsleterminaler

Enström, Johanna; Athanassiadis, Dimitris; Öhman, Mikael; Grönlund, Örjan

Abstract

Terminaler används inom skogsbränslehanteringen för att jämna ut säsongsvariationer i efterfrågan och för att fungera som säkerhet i ett system med många osäkra faktorer. De kan också ge möjlighet till effektivare sönderdelning och transport. De senaste åren har terminaler för skogsbränslehantering blivit en viktig del i verksamheten för många skogsföretag med flera nyetableringar som följd. Med allt fler stora kunder på marknaden efterfrågas kostnadseffektivare logistiklösningar för järnvägstransporter och terminalhantering. Det finns betydande skillnader i transportkostnad beroende på förädlingsgraden på det skogsbränsle som transporteras, vilket kan motivera hantering över terminal. Målet med studien är att beskriva förutsättningarna för en lyckad terminalsatsning utifrån de skogsägande företagen, de fristående logistikföretagen och energiföretagens perspektiv, samt att peka ut möjliga områden för nyetableringar. En litteraturstudie kring terminaler, etableringar och tredjepartslösningar genomfördes för att placera projektets frågeställningar i ett sammanhang. Kvalitativa intervjuer genomfördes sedan med representanter för aktörsgrupperna; logistikföretag, skogsföretag/skogsägarföreningar och energiföretag. Gruppen som består av både skogsföretag och skogsägarföreningar benämns fortsättningsvis endast som skogsföretag. De tre viktigaste faktorerna som lyftes fram i intervjuerna var läget, anslutningar till järnväg, större vägar o.s.v. att foga över och behålla kompetent terminalpersonal samt att erbjuda inmätningsmöjligheter av leveranser och förråd. De fristående terminalföretagen lyfter även kundorientering och flexibilitet högt. Skogsföretagen nämner ordningen på terminalen som en viktig faktor för att driften ska bli effektiv. Att själva lastningen och lossningen till tåg är beroende av ordningen på terminalen är känt sedan tidigare. Energiföretagen lyfter aspekten med sammanblandning och inlåsning av olika bränslekvaliteter på terminaler. Man påpekar att det är viktigt att hålla isär material med hög fukthalt från material med låg fukthalt av brandtekniska skäl. Den främsta fördel med egenägd terminal, som nämns av alla respondentgrupper, är de konkurrensfördelar som en egen terminal kan medföra. Med öppna terminaler, d.v.s. en terminal som välkomnar alla kunder och normalt drivs av en fristående aktör, är fördelarna ökad kostnadseffektivitet genom exempelvis samordningsvinster, returer och samlastning samt minskad riskexponering för varuägaren då företaget snabbt kan avsluta verksamheten vid ändrade förhållanden.

Keywords

Terminaler; skogsbränsle; best practice; etablering; Terminals; forest fuel; best practice; establishment

Published in

Arbetsrapport / Skogforsk
2013, number: 813–2013
Publisher: Skogforsk