Skip to main content
SLU publication database (SLUpub)

Report2015

Viltsäker järnväg : utredning om olycksdrabbade sträckor och förslag till lösningar

Olsson, Mattias; Seiler, Andreas

Abstract

Viltpåkörningar på järnväg har blivit allt fler under de senaste 10 åren och fenomenet uppmärksammas allt oftare i media och även internationellt. Viltpåkörningar medför allt oftare betydande trafikstörningar, förseningar och omfattande reparationskostnader på grund av att moderna tåg ofta är känsligare för kollisioner, samt problem med eftersök av skadade djur, kadaverhantering och minskat jaktutbyte. Det svenska järnvägsnätet är, bortsett från några få lokaler och enstaka sträckor, helt oskyddat mot viltpåkörningar. Enligt officiell statistik dödas årligen mer än dubbelt så många älgar per km järnväg än per km statlig väg.Förstudien har i huvudsak skrivits av två författare, Mattias Olsson vid EnviroPlanning AB samt Andreas Seiler, SLU. Författarna har haft en referensgrupp kopplad till arbetet som har bistått med specialiskunskaper inom sitt respektive teknikområde. Referensgruppen har träffats vid 5 tillfällen under förstudiens framtagande. Medverkande i referensgruppen: Christer Andreasson-Hildingsson (Trafikverket) Yngve Handspik (Trafikverket underhåll), Hans Holmén (Trafikverket), David Björklöf (Trafikverket), Anders Sjölund (Trafikverket), Pär Söderström (SJ), Mattias Olsson (EnviroPlanning AB) och Andreas Seiler (SLU), Jan Andersson (SJ), Linda Thulin (Trafikverket), Daniel Raftö (SJ), Alma Melaranta (SJ), Anders Forsberg (SJ).Kostnaden för tågoperatörerna vid viltkollisioner har visat sig vara betydande. Sammantaget står älg för de största kostnaderna (omkring 95 % av totalkostnaden) i SJ:s skadestatistik för viltpåkörningar. även Trafikverkets kostnader för vilt- och renpåkörningar har varit ökande. Samhällets samlade kostnader per genomsnittlig älgpåkörning av ett modernt persontåg uppgår enligt preliminära beräkningar till ca 1 miljon kronor. Den totala årliga samhällskostnaden för viltpåkörningar på järnväg ligger uppskattningsvis på omkring 1-1,5 miljarder kronor, men mer noggranna beräkningar behövs. I denna förstudie presenteras påkörningsstatistik av de större klövvilten och förslag till åtgärder redovisas.De centrala projektmålen för viltsäker järnväg inkluderar:· att höja trafik- och driftsäkerheten på järnväg genom att minska antalet viltpåkörningar med älg, rådjur, ren, hjort, vildsvin mfl arter och de därmed relaterade kostnaderna· att förbättra kunskaperna om viltpåkörningar och implementera förebyggande åtgärder i infrastruktur och fordon· att minska viltpåkörningsrisken längs några av de mest olycksdrabbade sträckorna i Sverige· att testa funktionalitet av faunapassager i plan· att utveckla och testa effekten av viltavvärjningsmetoderFörstudiens förslag och konstadskalkylBland de mest olycksdrabbade järnvägssträckorna märks Högsjö-Kilsmo, Gårdsjö-Finnerödja-Laxå, Enköping-Grillby samt Näverkärret - Krampen. Förstudien föreslår att dessa sträckor åtgärdas i syfte till att minska antalet viltpåkörningar. Skulle metoderna visa sig vara framgångsrika kan metoderna med fördel även användas på andra sträckor med höga nivåer av viltpåkörningar. Förstudien ger förslag till hur dessa sträckor skall kunna åtgärdas med hjälp av viltstängsel och testanläggningar/faunapassager i plan med teknik för viltavvärjning. Viltstängslet leder in djuren till dessa testanläggningar där teknik för viltavvärjning testas, men även funktionaliteten av faunapassager i plan testas för järnväg.De största kostnaderna ligger på viltstängsel samt faunapassager/testanläggningar för viltavvärjning. I beräkningarna har en trolig kostnad om 250 kr per meter viltstängsel använts. Projektgemensamma7kostnader som byggherrekostnader och forskning beräknas till ca 8,5 Miljoner totalt för hela projektet 2015-2018. Anläggningskostnader före respektive delsträcka bedöms ha en trolig kostnad om; Högsjö-Kilsmo (13,8 Miljoner kr), Gårdsjö-Finnerödja-Laxå (15,4 Miljoner kr), Enköping-Grillby (7,6 Miljoner kr) samt Näverkärret - Krampen (7,5 Miljoner kr).Total kostnad för att åtgärda dessa fyra sträckor inklusive en testanläggning för Velanda-Prässebo beräknas till ca 46 Miljoner kr plus byggherrekostnader samt forskning.Projektspecifika konsekvenserDe föreslagna åtgärderna beräknas ha en lokal effekt liknande de åtgärder som genomförs för vägar. Viltstängsel och faunapassager kan ge betydande reduktion av antalet påkörda djur på de sträckor som åtgärdas. I förstudien finns en målbild att viltpåkörningarna skall minska med 80 % på de sträckor som åtgärdas.Förutom att minska djurens lidande vid dessa kollisioner som är en av de centrala delarna i projektet påverkas också människor och järnvägssystemet i positiv riktning. Skadekostnaderna minskar för tågoperatörerna, (reparationer, sanering etc) samt kundförseningskostnader och följdförseningskostnader. Sammantaget kan effekterna bli mycket stora då järnvägsmiljön är känslig för störningar och just viltpåkörningar är en vanlig orsak idag till dessa störningar.

Published in

Publikation / Trafikverket
2015, number: 2015:082
ISBN: 978-91-7467-739-3
Publisher: Trafikverket

    UKÄ Subject classification

    Ecology
    Other Engineering and Technologies not elsewhere specified

    Permanent link to this page (URI)

    https://res.slu.se/id/publ/70110