Factsheet, 2016
Fågelsång ökar männens betalningsvilja för ekologisk morot
Spendrup, SaraAbstract
Kopplingen mellan mat och klimatpåverkan diskuteras allt mer, men det är svårt att hitta effektiva verktyg som ökar försäljningen av hållbara och klimatvänliga matval. Här presenteras en undersökning som visar att fågelsång har en positiv effekt på männens – men inte kvinnornas - betalningsvilja för ekologiska morötter. Resultatet visar även att beroende på hur nära naturen männen kände sig hade information om att maten är ekologisk eller klimatvänlig, antingen en positiv eller negativ påverkan på deras betalningsvilja.
Published in
LTV-fakultetens faktablad2016, number: 2016:11
Publisher: Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet
Authors' information
Swedish University of Agricultural Sciences, Department of Work Science, Business Economics and Environmental Psychology
UKÄ Subject classification
Economics
Business Administration
URI (permanent link to this page)
https://res.slu.se/id/publ/83353