Magazine article, 2018
Konsumentens attityd till GMO styrs av det politiska klimatet
Nilsson, JerkerAbstract
En del rapporter uppger att konsumenter ogillar bioteknik i livsmedelsproduktionen, men enligt en studie som genomförts vid SLU:s ekonomiinstitution, är detta en sanning med modifikation. Svenskarnas uppfattningar beror på omständigheterna.Det visar ett experiment där ett antal personer fick uppge sina preferenser under skilda förutsättningar. Den undersökta produkten var en potatissort som har utvecklats till att ge hälso- och miljöfördelar. Respondenterna presenterades för olika scenarier om vad politiken säger och vad andra aktörer inom förädlingskedjan tycker. Sedan fick de ta ställning till denna potatissort, när det ena eller det andra scenariot gällde.Keywords
GMO; konsumenterPublished in
Lantbrukets affärer2018, number: 11, pages: 40-40
Authors' information
Swedish University of Agricultural Sciences, Department of Economics
UKÄ Subject classification
Business Administration
URI (permanent link to this page)
https://res.slu.se/id/publ/98924