Wivstad, Maria
- Department of Crop Production Ecology, Swedish University of Agricultural Sciences
Factsheet2014
Hoffmann, Ruben; Wivstad, Maria; Mie, Axel; Wallenbeck, Anna; Ullven, Karin
Att förstå vad som avgör våra val när vi köper mat är viktigt för utvecklingen av marknaden för ekologiska produkter. Trots omfattande forskning är kunskapen och förståelsen om konsumenters beteende i samband med matinköp ofullständig. Att förstå konsumenter när det gäller ekologisk mat kompliceras av att certifiering av ekologiska produkter endast gäller produktionsprocessen, medan konsumenternas uppfattning av ekologiska livsmedel tenderar att även omfatta andra aspekter och egenskaper hos produkten. I en kunskapssammanställning* från EPOK redovisas vad forskning i olika länder säger om några viktiga frågor; Varför köper vi ekologisk mat? Kan vi säga att ekologiskt står för det som konsumenter förväntar sig? Varför köper vi inte mer ekologisk mat? Minskar eller ökar hindren för konsumtion av ekologiska livsmedel på den svenska marknaden? Här sammanfattas delar av denna kunskapssammanställning.
Ekologisk mat, konsumenter, konsumentbeteende,
Publisher: Centre for Organic Food and Farming (EPOK)
Economics
Genetics and Breeding
Ecology
https://res.slu.se/id/publ/69675