Skip to main content
SLU:s publikationsdatabas (SLUpub)

Forskningsartikel2020Vetenskapligt granskadÖppen tillgång

Att utveckla samverkanskompetens genom utbildning: praktisk klokhet och reflekterande praktik

Westin, Martin; Westin, Martin ; Hellquist, Alexander; Johansson, Lena

Sammanfattning

Samverkan är en vanlig arbetsform inom svensk förvaltning. Samverkansarbetet för samman aktörer från offentlig sektor, näringsliv, civilsamhälle och akademi. I bästa fall kan samverkan resultera i både effektiva och demokratiska förändringsprocesser. Men då krävs att de som samverkar har samverkanskompetens; att de kan designa och facilitera samverkansprocesser där förtroendefulla relationer skapas och önskvärda resultat nås. Trots det ökade behovet av samverkanskompetens har svensk forskning i liten utsträckning undersökt hur sådan kompetens kan utvecklas genom utbildning. Syftet med den här artikeln är att sprida lärdomar från utvecklandet och genomförandet av utbildningen Att leda samverkan. Artikeln visar på möjligheter och begränsningar i att basera samverkansutbildning på idéer om reflekterande praktik och praktisk klokhet.

Nyckelord

Samverkan; Samverkan 2030; samverkansutbildning; facilitering; processdesign; processledning; fronesis; makt

Publicerad i

Socialmedicinsk Tidskrift
2020, Volym: 94, nummer: 4, sidor: 663-674