Skip to main content
SLU:s publikationsdatabas (SLUpub)

Faktablad2008Öppen tillgång

Kundens syn på trä

Roos, Anders; Nyrud, Anders Qvale

Sammanfattning

• Människor uppskattar att se på träytor. Trä upplevs som naturligt och harmoniskt. • Det visuella intrycket har en stor inverkan på köpval när det gäller synliga träprodukter som golv och terrassvirke. • Trä föredras framför alternativen skiv- och kompositmaterial, och trägolv är mer populära än laminatgolv. • Terrassvirke bör upplevas som harmoniskt och levande, utan störande visuella företeelser som kvistar eller fläckar. • Miljöcertifiering är viktig för konsumenten – viktigare än vad träbranschen kanske tror. • Man kan urskilja tre kundgrupper för terrassvirke: gröna kunder, estetiska kunder samt priskänsliga kunder. • Med preferensanalys kan träbranschen utveckla produkter som kunderna uppskattar samt snabba på och fokusera innovationsprocessen.

Nyckelord

konsumentanalys; preferenser

Publicerad i

Fakta. Skog
2008,
Utgivare: Sveriges lantbruksuniversitet

Permanent länk till denna sida (URI)

https://res.slu.se/id/publ/124545