Fernqvist, Fredrik
- Institutionen för människa och samhälle, Sveriges lantbruksuniversitet
Faktablad2011Öppen tillgång
Fernqvist, Fredrik; Andersson, Mattias; Axelson, Matilda; Ekelund, Lena
Två konsumentstudier med 97 respektive 468 deltagare har genomförts för att undersöka svenska konsumenters vanor och attityder för trädgårdsprodukten tomat. Enkäterna samlades in på Alnarpsdagen och i butiksmiljöer i Norrköping, Linköping och Helsingborg under sommaren 2010. Resultaten ger en bild av hur konsumenterna förhåller sig till tomaten som grönsak och över marknadens utvecklingsmöjligheter. Studierna, som utförts inom ramen för Tillväxt Trädgård, utgör ett underlag för att diskutera frågor som konkurrenskraft och möjligheter till produktutveckling för svenska företag i trädgårdsbranschen. Projektet innefattar också en beskrivning av konsumtions- och produktionsutvecklingen. Tre utvecklingsområden som vi utifrån våra konsumentstudier kan urskilja är fortsatt produktdifferentiering, förbättrad efterskördehantering och betydelsen av ursprunget för konsumenternas kvalitetsupplevelse
Marknadsutveckling; Konsumentundersökning; Grönsakskonsumtion
LTJ-fakultetens faktablad
2011, nummer: 2011:19
Utgivare: Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet
Trädgårdsvetenskap/hortikultur
Livsmedelsvetenskap
https://res.slu.se/id/publ/32753