Fernqvist, Fredrik
- Institutionen för människa och samhälle, Sveriges lantbruksuniversitet
Faktablad2011Öppen tillgång
Fernqvist, Fredrik; Andersson, Mattias; Ekelund, Lena
En studie riktad till 388 konsumenter har genomförts för att undersöka de svenska konsumenternas konsumtionsvanor och attityder för produktgruppen sallat. Studien innefattar också en beskrivning av den nuvarande produktionen och marknaden. Sallat har utvecklats till en av de mest differentierade varukategorierna i frukt- och gröntdisken. Två trender går tydligt att urskilja av försäljningsstatistiken. Den ena är stark prisfokus i försäljningen av bulkvaror som isbergssallat, som är den populäraste sallaten. Den andra trenden är ökningen av mervärdesförädlade nischprodukter som tar allt större andel av marknadsvärdet. Ökningen av färdiga sallatsmixer är ett uttryck för konsumenternas ökade behov av bekvämlighet (convenience). Ursprung är en faktor av stort intresse för konsumenterna. Omkring hälften av undersökningspersonerna kan anses ha särskilt stort intresse för svenskodlat. De efterfrågar svenska produkter och en tydlig märkning i butik. Endast hälften av konsumenterna är nöjda med ursprungsmärkningen
konsumentundersökning; grönsakskonsumtion; svenskodlat
LTJ-fakultetens faktablad
2011, nummer: 2011:13
Utgivare: Område Arbetsvetenskap, Ekonomi och Miljöpsykologi, Sveriges lantbruksuniversitet
Trädgårdsvetenskap/hortikultur
Ekonomi och näringsliv
Samhällsvetenskap
https://res.slu.se/id/publ/33419