Berglund-Snodgrass, Lina
- Blekinge Tekniska Högskola
Samhällsutmaningar påverkar hur, vad, när och varför vi ska planera, vilket medför nya förväntningar och krav på planerarens förmågor och färdigheter. Från att fokus i princip enkom har varit på reglering av mark genom framtagandet av markanvändningsplaner, utgör idag exempelvis facilitator (möjliggörare), samordnare, processledare, katalysator, urban designer och rumslig agent nya möjliga planerarroller. I den här artikeln diskuterar vi framtidens planerarroll och planeringsstudenternas föreställningar om sin kommande profession. Vad menar studenterna är fundamentala kunskaper som de måste förvärva för att kunna utöva sitt yrke? Hur uppfattar de planerarrollen? Och, vad är det för planerare som vi de facto utbildar?
Abstract planning; education; methods; planner’s roles
The Nordic Journal of Architectural Research
2018, volym: 30, nummer: 3, sidor: 135-156
Landskapsarkitektur
https://res.slu.se/id/publ/117524