Mark-Herbert, Cecilia
- Institutionen för skogsekonomi, Sveriges lantbruksuniversitet
Pedagogiska meriteringsmodeller finns vid cirka hälften av Sveriges lärosäten, men hur synliggörs pedagogisk meritering enligt dessa modeller? I en jämförande fallstudie med marknadsföringsinriktning har vi fokuserat på hur pedagogiska meriter synliggörs på webbplatserna för Sveriges lantbruksuniversitet, Umeå universitet och Uppsala universitet. Syftet med projektet var att jämföra synliggörandet av pedagogisk meritering från ett lärar- och universitetsperspektiv. Resultaten visar att det är lätt att hitta vem som utnämnts till excellent eller meriterad lärare, men att informationen om pedagogisk meritering ofta inte är samstämmig med vad som presenteras på lärarens personliga webbsida på lärosätets webbplats. Vid Sveriges lantbruksuniversitet och Uppsala universitet saknades informationen på nära hälften av de personliga webbsidorna. Den information som lärosätena kommunicerar externt på webbplatser om excellent lärare handlar om att de har en meriteringsmodell som leder till meriterad eller excellent lärare, hur man söker utnämning och vilka som utnämnts. Vår studie visar på att det finns stor potential att lyfta fram lärarexcellens både på individ- och på lärosätesnivå. Kommunikation om lärarexcellens borde vara en självklar unique selling point för lärosätena.
Titel: Pedagogisk meritering i och för förändring
Utgivare: Mälardalens universitet
Pedagogik
https://res.slu.se/id/publ/143480