Skip to main content
SLU publication database (SLUpub)

Abstract

Fritidsfiskebaserade företag upplever i olika grad hinder för sin utveckling beroende på företagets inriktning, storlek och lokalisering. Här analyseras tre hinder för utvecklingen av fritidsfiskebaserade företag i Sverige: Brist på fisk, brist på rådighet över resursen och otillräcklig marknadsföring. Sammanfattningsvis visar analysen att: •Det typiska företaget som ser brist på fisk som ett hinder för utvecklingen har guideverksamhet, är verksamt i någon av storstadsregionerna och nyttjar antingen marina vatten eller vatten i inlandet med lax. •Det typiska företaget som ser rådighet över resursen som ett problem är ett större guideföretag i Norrland som har kvalitetsmärkt sin produkt. •Det typiska företaget som ser marknadsföring som ett hinder är nystartat och tillhandahåller mat och logi till fritidsfiskare

Published in

Policy brief / AgriFood Economics Centre
2010, number: 2010:1

SLU Authors

Global goals (SDG)

SDG8 Decent work and economic growth
SDG14 Life below water

UKÄ Subject classification

Fish and Aquacultural Science
Social Sciences
Economics and Business

Permanent link to this page (URI)

https://res.slu.se/id/publ/34422