Waldo, Staffan
- Institutionen för ekonomi, Sveriges lantbruksuniversitet
Fritidsfiskebaserade företag upplever i olika grad hinder för sin utveckling beroende på företagets inriktning, storlek och lokalisering. Här analyseras tre hinder för utvecklingen av fritidsfiskebaserade företag i Sverige: Brist på fisk, brist på rådighet över resursen och otillräcklig marknadsföring. Sammanfattningsvis visar analysen att: •Det typiska företaget som ser brist på fisk som ett hinder för utvecklingen har guideverksamhet, är verksamt i någon av storstadsregionerna och nyttjar antingen marina vatten eller vatten i inlandet med lax. •Det typiska företaget som ser rådighet över resursen som ett problem är ett större guideföretag i Norrland som har kvalitetsmärkt sin produkt. •Det typiska företaget som ser marknadsföring som ett hinder är nystartat och tillhandahåller mat och logi till fritidsfiskare
Policy brief / AgriFood Economics Centre
2010, nummer: 2010:1
SDG8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
SDG14 Hav och marina resurser
Fisk- och akvakulturforskning
Samhällsvetenskap
Ekonomi och näringsliv
https://res.slu.se/id/publ/34422