Tjärnemo, Helene
- Institutionen för människa och samhälle, Sveriges lantbruksuniversitet
Presentmarknaden är en viktig delmarknad för svenska krukväxter där konkurrensen är hård inte minst från olika substitut, såsom snittblommor, choklad och vin. I detta Faktablad redovisas resultatet av en mindre studie som genomfördes under 2013. Syftet med studien var att öka kunskapen om hur unga vuxna (ca 18-29 år) ser på krukväxten som present, närmare bestämt som ”gå-bort-present”. Studien baserades framför allt på bearbetning av sekundärdata från undersökningsföretaget Gfks hushållspanel (Gfk Consumer Tracking) samt en genomgång av tidigare undersökningar rörande unga vuxnas attityder till och köp av blommor i allmänhet och som presenter i synnerhet.
konsumenter; marknadsföring; prydnadsväxter
LTV-fakultetens faktablad
2014, nummer: 2014:28
Utgivare: Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet
Företagsekonomi
https://res.slu.se/id/publ/64203