Nilsson, Jerker
- Institutionen för ekonomi, Sveriges lantbruksuniversitet
 
Kan en butikskedja tjäna ännu mera pengar på sina EMV-produkter om den använder samma namn inom olika produktkategorier, till exempel mjölk, ost och ägg? Det kan mycket väl vara så, särskilt när konsumenter tenderar att ha samma inköpsbeteende vid köp av olika produktkategorier. En producent med ett diversifierat sortiment kan ha ett paraplyvarumärke för flera produktkategorier, förutsatt att den ena kategorin stödjer de andra vad gäller försäljning och lönsamhet. Dock kan konsumenterna bli förvirrade, om samma varumärke används för mycket olikartade varukategorier. Om det finns risk att en bestämd image inom en produktkategori smittar ner andra kategorier, bör kategorierna ha var sitt varumärke.
crowdsourcing; företagsekonomi; varumärken
                                Lantbrukets Affärer Mjölk
2018, nummer: 1, sidor: 29-29
                            
                                Företagsekonomi
                            
https://res.slu.se/id/publ/94694